Brok fra kolleger ødelægger arbejdsdagen

Den 15/2 2017 havde Finans.dk en artikel om brok på arbejdspladsen.
Ingen kan nok sige sig fri for at brokke sig ind i mellem, men at det faktisk er kollegernes brok der giver os de dårlige dag på jobbet synes jeg egentlig er overraskende.

Sakset fra Finans.dk den 15/2 2017 – Skrevet af Michelle Hald

Brok fra kolleger er noget af det mest ødelæggende for den gode stemning på arbejdspladsen.

Twitter

Michelle Hansen, f. 1989, dækker den finansielle sektor. Hun startede i praktik på Jyllands-Postens erhvervsredaktion i 2013, hvor hun primært skrev om karriere og ledelse. Efterfølgende var Michelle tilknyttet Finans under afslutningen af journaliststudiet. I sin praktiktid har Michelle også været i Dansk Byggeris kommunikationsafdeling og på fagbladet Søfart.

Michelle blev uddannet journalist fra Danmarks Medie- og Journalisthøjskole i april 2015. Efter knap syv år med bopæl i Aarhus skiftede hun den jyske hovedstad ud med København. Det er en stor omvæltning for en pige, der er opvokset i en by med knap 1.000 indbyggere, og Google Maps er derfor den mest benyttede app for tiden.

Michelle har en svaghed for kage og andre søde sager, hvorfor hun hver uge gerne tilbringer mange timer i fitnesscenteret.

Selvom dårlige it-systemer, for mange arbejdsopgaver og en uklar leder sikkert kan ødelægge en arbejdsdag for de fleste, er det noget helt andet, der er den største arbejdsglædedræber.

Kollegaer, der brokker sig, er den største årsag til, at vi danskere har en dårlig dag på jobbet.

Det viser en undersøgelse fra organisationen Arbejdsglæde Nu. Derfor skal vi medarbejdere stoppe med at brokke os og i stedet være konstruktive i vores kritik, lyder det fra Morten Esmann Andersen, der er karrierekonsulent i Ingeniørforeningen.

»Brok skaber en dårlig omgangstone, dårlig stemning og dårlige relationer, og det kan være med til at skabe dårligere resultater. Samtidig tiltrækker brokkehoveder flere brokkehoveder. Man skaber en aura af negativitet og manglende handlekraft,« siger han.

Er du selv et brokkehoved, skal du i stedet gå mere konstruktivt til værks.

»Jeg brokker mig jo også engang imellem, men jeg har øvet mig i, at når jeg siger, noget er forkert, forholder jeg mig også til, hvad jeg kan gøre for at ændre det, eller fremhæve det over for den, jeg tror, der kan ændre det,« siger Morten Esmann Andersen.

Som karriererådgiver bliver han ofte kontaktet af medarbejdere, der synes, at deres arbejdsglæde bliver ødelagt af brokkende kollegaer.

»Spørg den kollega, der brokker sig, hvad kan vi gøre for at lave om på det, eller hvem der kan lave om på det. Så vedkommende ikke kun får lov til at anføre det negative, men også bliver nødt til at forholde sig til, hvad kan man lave om,« siger Morten Esmann Andersen og understreger, at man altså gerne må kritisere ting på arbejdspladsen.

»Der er forskel på at brokke sig og på at være en engageret medarbejder, der kritiserer nogle mangler ud fra et konstruktivt ståsted,« siger han.

I værste fald kan brokkehoveder på arbejdspladsen få nogle af de andre kollegaer til at søge væk. Bl.a. derfor er det især et ledelsesansvar at komme brok til livs, lyder det fra Morten Esmann Andersen.

»Ledelsen skal stoppe brokken. Først og fremmest skal ledelsen være ekstremt lydhør og lade være med at afvise brok som brok, men i stedet tage det som udtryk for en oprigtig interesse i at forandre tingene. Viser det sig så, at det bare er brok, må ledelsen finde løsninger på, hvordan man skal stoppe brokken,« siger han.

 

 

 

 

Link til den originale artikel: http://finans.dk/live/erhverv/ECE9368022/brok-fra-kolleger-oedelaegger-arbejdsdagen/?ctxref=ext

Dette indlæg blev udgivet i Inspiration og tagget , . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.