Lav et humørbarometer

EMU er en sand guldgrube af ideer og undervisningsmaterialer. Men det er et sted hvor det kan være svært at finde rundt.
Jeg vil i en række blogindlæg forsøge at linke til noget af “guldet”.

Dette undervisningsforløb er henvendt til børnehavebørn. Men er bestemt også anvendeligt både i indskolingen og i specialundervisningen.

Sakset fra EMU

Hjælp barnet med at afkode og sætte ord på sit (og andres) humør med et fint humørbarometer. Hæng barometeret i børnehøjde og tag ind imellem temperaturen på barnets indre sindstilstand.

Aktiviteten styrker

  • Bevidsthed om eget humør
  • Afkodning af andres humør
  • Sproglig udvikling
  • Motorik

I daginstitutionen bruger barnet en masse tid på at lære at indgå i grupper, hvad enten det er at samarbejde om små projekter, lege udenfor eller modtage kollektive beskeder.

Det går fint, når alle føler sig glade, men det er samtidig vigtigt, at børn lærer at genkende og sætte ord på, når de føler sig oprevede. Tal om børnenes følelser mens de har dem. Hvis et barn fx virker vred eller frustreret, kan man sige “jeg lægger mærke til, at du rynker dine øjenbryn og folder dine arme” – fremfor “du ser vred ud, eller du ser ked ud af det”. Lad selv barnet forklare sine følelser med hjælp fra humørbarometeret.

Beskrivelse
Deltagere: Børnehavebørn
Materialer: Hvis I ikke selv vil lave barometeret, kan I printe skabelonen, som ligger under “Relaterede filer” længere oppe her på siden.

Rødt, orange, gult og grønt karton. Og sort til at lave pilen med.

En passer og en lineal.

En papirklips til at fæstne nålen med.

I det faglige inspirationsforløb “Leg læge og lær om kropsdele” fokuseres der på kroppens ydre. I dette forløb tilbydes et fysisk redskab til at “måle” kroppens indre sindstilstand.

Børnene skal have hver deres humørbarometer, som skal hænges tilgængeligt og i børnehøjde. Når et barn tydeligvis bliver oprevet, kan der opfordres til at indstille pilen, for derefter at tage en snak om hvad der er sket, og hvordan det føles.

Skab forforståelse 

Tal med børnene om hvad humør er for noget, og hvilke forskellige typer humør der findes. Spørg børnene om hvordan man ser ud, når man er ked af det, glad, vred osv.

Sådan laves barometeret (eller print skabelonen, som ligger under “Relaterede filer”, i A3)

  • Brug en passer til at lave en stor halvcirkel
  • Brug en lineal til at inddele halvcirklen i fire kvarte stykker.
  • Lad børnene klippe stykkerne ud i de fire forskellige farver.
  • Giv evt. hvert barn et stykke karton og hjælp dem med at klistre de kvarte stykker på i den rigtige rækkefølge. Grøn-gul-orange-rød.
  • Lad børnene tegne humør i de forskellige felter. Glad-ok-ked-vred. Lad også børnene dekorere resten af planchen med fx vejrtyper, som vi forbinder med humør.
  • Til sidst skal pilen laves og sættes på med en papirklips.
Reflektionsspørgsmål
– Skal der fokuseres på kroppen i en større sammenhæng? Besøg forløbene nederst på siden for yderligere inspiration.

– Hvis børnene skal lære at beherske deres egne sindstilstande, og forstå andres, kan dialogisk læsning være en hjælp. Læs bøger for børnene og stil spørgsmål som fx: hvorfor tror I, Kaj bliver bange? Hvorfor er Vitello træt af det hele? osv.

– Skal sociale færdigheder være et overordnet tema i en periode?

Link til den originale artikel (hvor man også kan finde skabelonerne) : http://www.emu.dk/modul/lav-et-hum%C3%B8rbarometer#

Dette indlæg blev udgivet i Ideer og tagget , . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.