Lær at læse med landsholdet

Kronik sakset fra Politikken 14. august 2017

Skrevet af: Claus Bretton-Meyer, administrerende direktør i DBU og Ole Sønnichse, forlagschef for Carlsen, Danmarks største børnebogsforlag

Læs med landsholdet er en ny læseletserie, som søger at gøre fodboldstjernerne til rollemodeller i undervisningen.

Fodboldstjerner er normalt nogle, der fylder i frikvartererne rundt omkring i de danske skoler, når fodboldglade piger og drenge får luft mellem timerne og i nogle minutter leger stjerner og forestiller sig, at mudrede græsplæner eller våde asfaltbaner er et af verdens store fodboldstadioner fyldt med jublende tilskuere.

Det giver ikke kun masser af frisk luft og tiltrængt bevægelse, men pirrer også fantasien og forestillingsevnen hos de legende børn, når de diskuterer, hvilken stjerne der er den største – eller når de prøver at efterligne bestemte driblinger eller afslutninger. Det er i denne leg, børn kan være Nadia Nadim, Christian Eriksen, Kasper Schmeichel eller Yussuf Poulsen for en kort bemærkning, hvor leg og nysgerrighed pirrer bevægelsesglæden, så de helt glemmer både tid og sted – og af og til kommer for sent ind til næste time.

Men hvad sker der, når fodboldstjernerne bliver en del af skoleskemaet og gør dem til rollemodeller i undervisningen, så de kan styrke børns indlæringsevne, give motion og skabe fællesskaber?

Hvad sker der, når det, der begejstrer børnene i fritiden, bliver en del af undervisningen, så de nemmere kan relatere til historien og bliver lokket til at fordybe sig?

Og hvad sker der, når de eksklusive landsholdsstjerner vælger at fortælle om deres egne oplevelser med at lære at læse – eller blot om deres første oplevelser som fodboldspillere, i klubber og på landshold.

Det har vi sat os for at undersøge med en ny serie af letlæsningsbøger, ’Læs med landsholdet’, hvor både kvindelige og mandlige fodboldlandsholdsspillere fortæller om deres fodboldkarriere, og hvad de drømte om som fodboldspillende børn rundtomkring i Danmark. Serien er netop blevet præsenteret med stor stolthed af de deltagende landsholdsspillere – fordi de personligt gerne vil hjælpe med at få flere børn til at lære at læse. Baggrunden for bogserien er, at 15 procent af de danske skoleelevers læsekompetencer ifølge Pisa-12 anses for at være utilstrækkelige i forhold til at klare hverdagens læsekrav på en ungdomsuddannelse eller i erhvervslivet.

Det er især drengenes læsefærdigheder, som halter. Her er der ifølge Pisa’s undersøgelser hele 19,2 procent af drengene, der har utilstrækkelige læsefærdigheder – altså hver femte dreng i en klasse. For pigerne er tallet noget lavere, 10,1 procent – svarende til hver tiende.

Men hvad nu hvis det ikke kun er læseevnen, der er noget galt med?

Hvad nu hvis vi som forlag på den ene side og fodboldlandshold på den anden side har svigtet vores ansvar og ikke skabt de rammer, der kunne pirre ikke mindst drengene til at læse noget mere?

Det har fået os til at udvikle og udgive letlæsningsprojektet ’Læs med landsholdet’, hvor bøgerne er skrevet i et meget læsevenligt sprog og bearbejdet efter de gængse regler inden for læsepædagogik. Det omfatter blandt andet, at typografien er stor, åben og let læsbar – og at bøgerne indeholder mange illustrationer, der fungerer som støtte for læsningen.

Indholdsmæssigt handler det om spillere som Kasper Schmeichel og Christian Eriksen fra herrelandsholdet og Nadia Nadim og Pernille Harder fra kvindelandsholdet – spillere, som børnene allerede kender fra kampe på tv-skærmen og måske følger på sociale medier eller andre steder.

Spillerne er idoler og forbilleder på banen – men kan også være det i danske børns kamp for at lære at læse. Eller som Christian Eriksen selv udtrykte det, da bøgerne blev lanceret for nogle uger siden:

»Det er fantastisk at vide, at jeg som fodboldspiller kan spille en lille rolle i at hjælpe andre drenge og piger med at lære at læse. Det er en kæmpe tilfredsstillelse for mig«, lød det fra midtbanespilleren, der til dagligt spiller i engelske Tottenham.

Helt konkret kan Christian Eriksen og de andre landsholdsspillere i projektet forhåbentlig skabe interesse for at læse hos mange tusinde danske børn. Og vi ved jo alle, at lidt interesse ofte skaber mere interesse – og interesse for mere, så når først børnene oplever glæden ved at læse, får de måske lyst til at læse de andre bøger i serien og andre bøger i det hele taget.

Bogserien ’Læs med landsholdet’ skal på flere måder skabe mere læsning og mere fodbold hos danske skolebørn.

Sammen har landsholdene, DBU og Carlsen således aftalt, at alt overskud fra salg af bøgerne skal gå tilbage til børnene – og mere præcist til projekter med skoler og fodbold. Det kan være projekter, hvor en eller flere skoler er gået sammen med lokale trænere eller fodboldklubber for at skabe en ny kombination af undervisning og fodbold – eller hvor fodbold og bevægelse på anden måde bliver tænkt ind i den travle skoledag.

Vi ved fra undersøgelser fra Københavns Universitet, at motion og bevægelse – og fodbold i særdeleshed – styrker børns indlæringsevne.

Ja, faktisk er fodbold ifølge forskningen den sundeste idræt, fordi det kombinerer en masse forskellige bevægelser i forskelligt tempo – og fordi det ofte sker i sjov og leg, hvor børn (og voksne for den sags skyld) ikke lægger mærke til, at de bevæger sig rigtigt meget.

Den sunde brug af fodbold kan udnyttes endnu mere i folkeskolen – ikke mindst efter at skoledagene mange steder er blevet længere.

Den lange skoledag har godt af en pause med leg og bevægelse, sport og adspredelse. Og her kan fodbold – ligesom andre idrætsgrene – give eleverne et tiltrængt pusterum på dage fyldt med bogstaver og tal, dansk og matematik, geografi og biologi.

Planen er, at vi – landsholdsspillere, DBU og forlaget Carlsen – allerede til sommer kan uddele de første penge, så vi måske fra skolestart i august kan se, at penge fra ’Læs med landsholdet’ bidrager til både bedre læring og mere fodbold i skolen. På den måde fokuserer partnerskabet ikke kun på læsning, men på at bringe læring, bevægelse, fordybelse og fællesskab ind i skolen på en uformel og anderledes måde.

Allerede i dag er der mange projekter med øget brug af fodbold i folkeskolen.

Mere end 145 skoler har tilmeldt sig projektet ’FIFA 11 For Health’, der er udviklet i et samarbejde mellem Fifa, DBU og Københavns Universitet og har Danmark som et af foregangslandene fra den vestlige verden, mens adskillige tredjeverdenslande også er i gang med at udbrede projektet.

I projektet får elever fra 5. klasse 11 ugers fodbold med 11 forskellige øvelser, der alle giver eleverne lavere blodtryk og lavere fedtprocent – men også øget trivsel og øget viden om sundhedstemaer. 

Fra de første projekter med FIFA 11 For Health kan vi se, at de mange øvelser har særlig stor effekt på børn, der ikke ellers dyrker idræt eller er medlemmer af sportsklubber. Og vi kan se, at evnen til at lære stiger parallelt med øvelserne – med langt flere korrekte svar og tilmed også en stigning i børnenes trivsel.

Netop kombinationen af leg og fodbold på den ene side og læring og viden på den anden side er afgørende for mange af de projekter, der bliver arbejdet med i samarbejde mellem skoler og fodboldklubber landet over. I andre projekter er der fokus på motorik og fodbold i de små klasser – eller træning og samarbejde i de store klasser – hvor fodbold kan give børnene læring om samarbejdsformer, kroppen og andre former for viden og undervisning.

Derudover bidrager fodbold også ofte med en anden form for fællesskab end den, børnene oplever i andre sammenhænge.

I fodbold er det ofte lettere at komme i kontakt på tværs af forskellige sprog, kulturer og sociale skel – for i fodbold er alle med og har mulighed for at spille, uanset baggrund og udgangspunkt. Fodbold kan bidrage til bedre integration i skolen – og i samfundet som helhed. Og fodbold kan give et særligt samvær for børn på tværs af de faglige og personlige udfordringer, de ellers måtte have.

Med andre ord er både bogprojektet ’Læs med landsholdet’ og hele det voksende fokus på fodbold og skole-samarbejde naturlige dele af DBU’s vision og strategi, ’En del af noget større’, der handler netop om at lade fodbold bidrage til at løse samfundets udfordringer. Både på og særligt uden for fodboldbanen. Samtidig kan fodbold være med til at skabe en nyt rum for børnelitteraturen – og omvendt. Fodbold handler om at vinde og begejstre, men også om at bidrage til andre dele af tilværelsen så som fællesskab, forskellighed, drømme, sundhed og velvære.

Ved at skabe et mere uformelt læringsrum i folkeskolen tror vi på, at vi kan nå børn med vigtige budskaber og muligheder på en anden måde.

Meget af den eksisterende børnelitteratur bliver målt og vejet med voksne eksperters briller.

De voksne hylder ofte smalle, utilgængelige titler, der ikke nødvendigvis vinder indpas i børnehøjde eller når særligt bredt ud, men siger mest om, hvad voksne gerne vil have, at børn skal læse – eller hvad voksne synes, der er særligt fint i et børnekulturelt perspektiv. Det er der for så vidt ikke noget i vejen med, men meget af den litteratur når desværre bare aldrig særlig bredt ud og får dermed ikke den store virkning på børns hverdag, læseglæde og læseevne.

Vi har med dette projekt ønsket at gå i den modsatte retning og forsøger at skabe bøger, som børn rent faktisk gider at læse. Der behøver nemlig ikke være nogen modsætning mellem, om noget har høj kvalitet, og om det har potentialet til at nå bredt ud.

Carlsen har som forlag selvsagt en egennyttig interesse i at få børne- og ungdomsbøger ud til så mange som muligt, men vi tror også på, at der skal nye tiltag til, hvis vi – og alle de konkurrerende forlag med os – skal holde fast i fremtidens læsere.

I dag konkurrerer vi hver dag med alt fra YouTube over Playstation til Snapchat om børnenes opmærksomhed og tid – og derfor skal der nærværende, fascinerende og spændende fortællinger til at lokke dem ind i bøgernes verden.

Det kan de naturligvis sagtens finde i klassiske børnebøger, men der er også tendenser i børnelitteraturen til at gå bredere ud og ramme nye målgrupper.

Det gælder ikke mindst i fagbøger til børn, hvor f.eks. biografiske skildringer – der i årevis har været noget af det mest populære blandt voksne læsere – nu også er på vej ned i børnehøjde.

Vi har selvfølgelig ikke patent på at vide, hvad børnene ønsker sig, når de bliver bedt om at bladre i bøger eller måske endda selv tager dem ned fra hylderne, men vi ved, at børn i dag spejler sig i sportsstjerner, musikidoler og andre personligheder – og derfor er det oplagt at overføre den interesse til bogform.

Og her er letlæsningen et godt sted at starte. Med den nye folkeskolereform og en voksende bekymring blandt forældrene i forhold til, om deres børn nu også er hurtige nok til at lære at læse, er der pres på børnene fra flere sider.

Derfor giver det ekstra god mening at skabe litteratur, som rammer dem, hvor de selv er.

Det er ikke altid så svært i forhold til piger, der både er stærkere og mere interesserede læsere.

Derfor har forlagsbranchen i masser af år skabt pigebøger og pigeserier med stærke karakterer i hobetal, og det skal vi naturligvis blive ved med.

Men nu er turen altså kommet til drengene, selv om pigerne også meget gerne må læse med.

Link til den originale artikel: http://politiken.dk/debat/art6066507/L%C3%A6r-at-l%C3%A6se-med-landsholdet

Her kan du købe de 8 bøger: https://www.carlsen.dk/soeg/l%C3%A6s%20med%20landsholdet

Dette indlæg blev udgivet i Dansk og tagget , . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.