Ny undersøgelse: Brug af it i den første læse- og staveundervisning har ikke effekt på elevernes færdigheder

Sakset fra Undervisnings ministeriet 8. marts 2018

Ny undersøgelse viser, at det hverken har positiv eller negativ effekt på elevernes læse-, stave- og sprogfærdigheder at bruge it i den første læse- og staveundervisning. It kan dog styrke elevernes motivation til at læse og skrive.

Elever, som anvender it, når de skal lære at læse og stave, opfatter sig i højere grad som gode læsere end elever, som ikke bruger it i undervisningen. De er dog ikke bedre læsere. Til gengæld har de elever, som bruger it, når de skal lære at læse og stave, øget motivation for læsning og stavning, end elever hvor it ikke fylder i undervisningen. Motivationen spiller dog ikke en rolle i deres reelle læse-, stave- og sprogfærdigheder. Det viser en ny undersøgelse fra projektet ’Brug af it i den første læse- og staveundervisning’.

”Nogle steder fylder begejstringen over teknologien måske for meget i forhold til fokus på, hvor teknologi rent faktisk kan bidrage til en bedre undervisning. Vi skal ikke have teknologi for teknologiens skyld, når elever skal lære at læse, men fordi det giver didaktisk mening. Derfor er det godt med konkret viden på området, så vi kan indrette undervisningen efter det,” siger undervisningsminister Merete Riisager.

Projektet sammenligner effekten af at bruge it i undervisningen med særligt fokus på it i den første læse- og staveundervisning. Overordnet set lyder konklusionen, at it i læse- og staveundervisningen hverken har en positiv eller negativ effekt på elevernes læse-, stave- og sprogfærdigheder. Det gælder både for elever med svage sproglige forudsætninger såvel som stærke. Eleverne i it-gruppen var dog gladere for at arbejde med læsning og skrivning i alle tre skoleår, projektet varede. Blandt de elever, som havde svage sproglige forudsætninger, var der derimod ikke forskel på læse- og skrivelyst afhængigt af, om eleverne brugte it eller ej. På trods af at der ikke var forskel på de to gruppers læsefærdigheder, vurderede elever i it-gruppen med svage sproglige forudsætninger deres læsefærdigheder som signifikant bedre end eleverne i kontrolgruppen, som havde svage sproglige forudsætninger. Det kan betyde, at brug af it kan bidrage til, at svage læsere fik en mere positiv opfattelse af egne færdigheder, end der reelt var basis for.

Link til den originale artikel:  https://www.uvm.dk/aktuelt/nyheder/uvm/2018/mar/180308-brug-af-it-i-den-foerste-laese–og-staveundervisning-har-ikke-effekt

Link til undersøgelsen: https://www.uvm.dk/-/media/filer/uvm/aktuelt/pdf18/180308-rapport-om–brug-af-it-i-den-foerste-laese–og-staveundervisning-.pdf?la=da

Dette indlæg blev udgivet i Inspiration og tagget , , . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.